Kesan Pendekatan Pembelajaran STEM Secara Teradun Dalam Bilik Darjah Sains

Authors

  • Noor Baizura Binti Bahrum Universiti Sains Malaysia
  • Mohd Ali Bin Samsudin Universiti Sains Malaysia

Keywords:

Blended Learning, STEM Education , Low Performance

Abstract

This research aims to investigate the effect of STEM blended learning approach on the achievement of Force and Motion topic amongst form two pupils specifically on low achievers. In this research, pre-experimental research design with pre-test and post-test was implemented. The research sample consisted 31 Form Two pupils in one of the schools in Seberang Perai Selatan, Pulau Pinang. Force and Motion Test was utilized to measure the pupil’s achievement in Force and Motion topic. The hypothesis were tested based on inferential statistics using Paired Sample T Test. Research findings showed that the STEM blended learning approach was effective on the achievement of low achievers at t = -28.38 where this value was significant at the confidence interval of 0.05. Research finding showed that the use of STEM blended learning approach was able to increase achievement amongst pupils in the Force and Motion topic.

ABSTRAK

Kajian ini bertujuan untuk mengkaji kesan pendekatan pembelajaran STEM secara teradun terhadap pencapaian dalam topik Daya dan Gerakan dalam kalangan murid Tingkatan Dua khususnya murid berkebolehan rendah. Reka bentuk kajian pra-eksperimen berbentuk ujian pra dan ujian pasca digunakan dalam kajian ini. Sampel kajian adalah seramai 31 orang murid Tingkatan Dua di salah sebuah sekolah yang berada di Seberang Perai Selatan, Pulau Pinang. Instrumen Ujian Daya dan Gerakan digunakan untuk mengukur pencapaian murid dalam topik Daya dan Gerakan. Hipotesis kajian diuji secara statistik inferensi dengan menggunakan Ujian T Sampel Berpasangan. Hasil kajian mendapati pendekatan pembelajaran STEM secara teradun adalah berkesan terhadap pencapaian murid berkebolehan rendah iaitu t = -28.38 yang mana niliai ini adalah signifikan pada selang keyakinan 0.05. Dapatan kajian menunjukkan bahawa menerusi pendekatan pembelajaran STEM secara terdun mampu meningkatkan pencapaian murid dalam topik Daya dan Gerakan.

Downloads

Published

2021-06-15

How to Cite

Bahrum, N. B. ., & Samsudin, M. A. . (2021). Kesan Pendekatan Pembelajaran STEM Secara Teradun Dalam Bilik Darjah Sains. Innovative Teaching and Learning Journal, 5(1), 12–22. Retrieved from https://itlj.utm.my/index.php/itlj/article/view/59